ŽEMO IŠSILAVINIMO IŠSISKYRĘ ASMENYS

Zemo Issilavinimo Issiskyre asmenys

Neseniai išsiskyrėte ir gyvenate vieni?

Patiriate emocinę įtampą dėl ateities?

Jaučiatės tiesiog nematomi?

Jūs ne vieni!

Taip jaučiasi dar net apie 45 000 Lietuvos gyventojų, kurie yra išsiskyrę ir neturi aukštojo neuniversitetinio arba koleginio išsilavinimo.
Išsiskyrę asmenys tampa nematomi dėl nepakankamo išsilavinimo ir žemo finansinio raštingumo. Šiai grupei priklauso apie 2,2 proc. Lietuvos gyventojų.

  • Šios grupės pasirinkimai orientuoti į artimuosius,
  • Jie stengiasi labiau rūpintis praktine, o ne emocine gyvenimo puse,
  • Grupė labiau linkę kaltinti save, o ne kitus žmones ar gyvenimą,
  • Daugumai jų užtektų mokymų, kaip valdyti savo emocinę būseną, kaip dirbti savarankiškai, kaip rasti naują įkvėpimą ir tikslą savo gyvenime, nes dauguma jų neseniai patekę į šią grupę dar gali apsieiti be medicininės psichologinės ar psichiatrinės pagalbos. Jiems taip pat gali padėti nauji socialiniai ryšiai, priklausymas grupei.

Kokie iššūkiai kyla?

  • Disponuojamų pajamų trūkumas
  • Negatyvi mąstysena, emocinė siena
  • Prieigos prie finansinių paslaugų trūkumas
  • Išsilavinimo trūkumas
  • Stresas dėl ateities bei pajamų
  • Rizika patekti į mažų pajamų spąstus ir šešėlinę ekonomiką

KOKIE BŪTŲ GALIMI SPRENDIMAI?

Socializacijos galimybių didinimas ir emocinės būklės gerinimas

Vienišumo ir mažų galimybių socializuotis problema sukelia ilgalaikį nerimą ir nuolatinę įtampą. Pirmas žingsnis galėtų būti pagalba spręsti jų emocines problemas per asmeninį ar grupinį koučingą, nuotolinius įrankius, padedančius geriau atpažinti savo emocines problemas, pvz. užpildant savarankiškus online testus savo būklės pažinimui https://pagalbasau.lt/pazink-save/. Ši priemonė galėtų būti papildyta ir pritaikyta situacijoms, būdingoms šiai nematomųjų grupei. NVO partneriai galėtų apsvarstyti galimybę teikti nemokamą koučingo pagalbą, mokymus ar renginius šios grupės asmenims, burti bendruomenę ir padėti jiems įveikti stresą – tai galėtų prisidėti tiek prie geresnių asmeninių santykių, tiek ir geresnio gebėjimo tvarkyti savo gyvenimą.

Išsilavinimo atnaujinimas ir įgūdžių tobulinimas

Pirmas žingsnis būtų pasiūlyti pagal žmogaus asmenines savybes tinkamą mokymų rinkinį, jog jis galėtų siekti aukštesnės kvalifikacijos darbo vietos ar jam taptų prieinamas platesnis spektras darbo pozicijų, derinančių jo turimas ir naujai įgytas kompetencijas. Tam galėtų pasitarnauti robotizuotas įrankis: https://motival.life, kuris leidžia susieti asmens įgūdžius ir asmenines vertybes, taip parenkant tinkamiausias darbo vietas ar sferas. Taip pat galėtų būti sukurti trūkstamų kompetencijų tobulinimo programų paketai, inovatyvūs robotizuoti reikiamų mokymų rinkinio sudarymo algoritmai. Antras žingsnis, šios grupės asmenims, kurie turi didelę finansinę atsakomybę, didelį finansinį nerimą ir mažai išteklių, būtų būtinas lydintis finansavimo galimybių paketas, siūlant privataus, valstybinio ar kombinuoto finansavimo galimybes mokymuisi.

Trečias, būtina įvertinti visą tokių žmonių „paslaugos kelionę“, pradedant jų motyvacija naudotis tokiais mokymų paketais, informacijos paieška ir pan.

Darbo paieškos kanalų prieinamumo didinimas

Ši rekomendacija orientuota į šiai grupei priklausančių asmenų darbo paieškos efektyvumo didinimą praplečiant tiek paieškos kanalų spektrą, tiek ir darbo vietų, į kurias jie aplikuoja spektrą pagal jų asmenines savybes ir įgūdžius. Galėtų būti teikiama pagalba susikurti reprezentatyvius CV, paskatinti ir pamokyti ieškoti darbo per internetinius ir oficialius kanalus. Pasitelkiant įvairius nuotolinius įrankius, (pvz., www.motival.life, jau prieinamas visomis Baltijos šalių kalbomis) ir suderinant juos su LR Užimtumo tarnybos laisvų darbo vietų baze, įvertinus žmogaus asmenines vertybes pagal tai rekomenduoti laisvas darbo vietas asmeninių konsultacijų metu ar pasitelkiant robotizuotus dirbtiniu intelektu paremtus įrankius. Šiai programai galėtų būti prieinamas ES finansavimas.

Finansinė psichologinė pagalba ir finansinio ugdymo iniciatyvos

Kadangi šiems asmenims didelė dalis problemų kyla dėl prastos finansinės padėties ir finansų planavimo įgūdžių stokos, šio tipo nerimui mažinti reikėtų pasitelkti finansinės terapijos įrankius: pvz. finansinių tikslų terapija, kuomet finansinis nerimas mažėja suformulavus savo padėtį atitinkančius tikslus; finansinės elgsenos pažinimo įrankiai, kurie padėtų atpažinti, kodėl nepavyksta susitvarkyti su kasdieniais finansiniais sprendimais. Gali būti parengtos savarankiško mokymosi programos, skirtos naudotis internete, papildytos įgūdžių testais ir asmeninėmis rekomendacijomis, kaip pagerinti savo kasdienių išlaidų valdymą, finansų planavimą, kaip efektyviau pasinaudoti prieinamomis socialinėmis garantijomis. Baigę finansinio raštingumo mokymus ir išlaikę testus, jie galėtų pretenduoti į šiek tiek geresnes paskolų sąlygas. Galėtų būti sukurta programa, kuri padėtų stebėti jų pažangą ir jiems padėti. Socialinių garantijų sistema taip pat galėtų būti susieta su tokių testų rezultatais. Taip pat tai atliepia ir tarpinstitucinį „Visuomenės finansinio švietimo planą“, kur tai galėtų būti įgyvendinta tarpinstitucinio bendradarbiavimo principu kaip viena iš priemonių.

Verslumo mokymai kartu su finansavimo galimybėmis

Tyrimo rezultatai patvirtina, jog ši grupė turi noro vystyti individualias ekonomines veiklas ar nuosavą verslą, tačiau iš žemų pajamų ciklo ištrūkti jiems nepavyksta. Verslumo mokymai ar individualios konsultacijos padėtų jiems ne tik pasiekti šių tikslų, bet ir socializuotis su panašiais žmonėmis. Svarbu, jog verslumo mokymai keliautų kartu su instruktažu, kur ir kaip būtų galima gauti finansavimo. Galbūt būtų galima susieti mokymų rezultatus su geresnėmis finansavimo sąlygomis ar prieiga prie specializuotų kreditavimo produktų.

Norite padėti inicijuoti pokyčius ir imtis kurio nors sprendimo įgyvendinimo?

Turite kitų pasiūlymų? O gal tiesiog sutinkate, kad kažkuris sprendimas tikrai būtų veiksmingas ar aktualus?

Susisiekite su mumis!